Co je to SEO optimalizace (někdy také optimalizace pro vyhledávače)?

O tomto slově jste již určitě někdy slyšeli. Jde o metodiku vytváření a upravování webových stránek takovým způsobem, aby jejich forma a obsah byly vhodné pro automatizované zpracování ve vyhledávačích.

Hlavním cílem SEO je tedy to, aby se stránky zobrazovaly na vrchních pozicích ve vyhledávačích a tím i Vaše firma získala nové zákazníky a návštěvníky.

Systém optimalizace vychází původně ze snahy vytvořit bezbariérové weby pro handicapované. Teprve později byla přejata optimalizace i pro již zmíněné automatizované zpracování, což znamená vyhledávací roboty ukládající si do své databáze webové stránky.seo

Metody SEO se snaží na základě fungování vyhledávacích robotů zapříčinit to, že jim vycházejí vstříc při indexaci a zároveň se snaží přizpůsobit web klasickým zvyklostem.To znamená, že je potřeba psát takové texty, jež jsou čtivé a zajímavé pro uživatele a zároveň splňují kritéria, jakými fungují a které oceňují vyhledávače. Psaní takovýchto textů je pouze jedním z mnoha důležitých faktorů a je v něm potřeba využívat klíčových slov, jež jsou nejčastěji vyhledávána uživateli. Dalším faktorem je například tzv. link building, což je budování zpětných odkazů nebo psaní validního kódu.

Na internetu existuje spoustu různých SEO analyzátorů, které Vám vrací různá skóre na základě splnění určitých podmínek. Tyto analyzátory však důrazně nedoporučujeme používat, jelikož skóre, která vrací jsou naprosto zcestná a mnohdy nekorespondují s kvalitou SEO a realita je pak naprosto odlišná. Ve valné většině vám po přidělení skóre nabídnou službu k zakoupení, po které budete mít "údajně" dle jejich analyzátoru skóre vyšší. Pokud chcete mít kvalitní SEO optimalizaci, je třeba mít především kvalitně zpracované texty s originálním obsahem. Spousta majitelů webů si myslí, že web je především o množství textů a mnohdy je dokonce zkopírují z jiných webů. Tyto texty webu nakonec spíše ubližují, nehledě na to, že se jedná o plagiát. Dalším prvkem, jež je potřeba mít skvěle navržen je používání nadpisů ve stránkách. Úplně tím nejdůležitějším faktorem jsou však již zmiňované zpětné odkazy. O těch si můžete přečíst na tvorbě Zpětných odkazů

Nejedná se tedy o žádnou funkci, která by šla jednoduše zapnout nebo vypnout, nýbrž o ucelený a propracovaný systém, jakým se provádí správa Vašeho webu. Význam samotné optimalizace však není určen jenom vyhledávačům, ale primárně klientům, zákazníkům a uživatelům, pro něž je vyhledávač pouze zprostředkovatelem. Vyhledávač umí také inteligentně zobrazovat uživatelům relevantní výsledky na základě Vašich předchozích vyhledávání, aktivitě na webech a tak dále.

Pokud někde narazíte na inzerát nebo stránku, kde Vám slibují, že Vás během měsíce dostanou na vrchní příčky vyhledávačů, doporučujeme Vám vyhnout se této firmě. SEO optimalizace je práce na několik měsíců a nemáte-li na ní dostatek času, je vhodné ji svěřit odborníkům.

Velice důležitou součástí jak SEO optimalizace, tak správou redakčního systému a marketingu celé firmy je sledování statistiky návštěvnosti a chování návštěvníků na webu. K tomuto účelu slouží bezplatná služba od firmy Google s názvem Google Analytics. Jak s ní pracovat se dozvíte v článku Práce s Google Analytics.

Funkce pro podporu SEO

Cílem každého vlastníka internetového obchodu je prodej. Prodej dělají zákazníci a zde vzniká největší problém z hlediska internetového prodeje a to „Jak získat zákazníky“, kteří by si u Vás zboží koupili. Největší problém však není získat kupce Vašich výrobků, nýbrž to, aby na Váš web s e-shopem vůbec někdo přišel.

O jednom z nástrojů, který Vám pomůže návštěvníky přilákat, jsme již psali. Jsou to srovnávače zboží. O nich si můžete přečíst v článku Srovnávače zboží Heuréka, Zboží.cz a napojení na web.

Další neméně důležitou formou jak nalákat nové zákazníky je pomocí vyhledávačů (Google, Seznam).

Základní nástroje pro SEO optimalizaci, které by měl mít každý e-shop:

  • Nastavení title a URL stránky ke každé kategorii, produktu či článku.
  • Vložení meta tagů a jejich vlastností (klíčová slova, popis stránky, jméno autora, indexace).

Především je ale třeba dbát na to, aby dvě stránky na jednom webu neměly stejný popis a byly tak unikátní.