Další z metod jak odměnit své zákazníky jsou Kupóny – poukazy na slevu

Tento marketingový nástroj má oproti bonusovému programu tu výhodu, že jej mohou využívat i nepřihlášení zákazníci. Klasické poukazy je třeba odlišovat od Voucherů, tedy Dárkových poukazů, kterým se věnujeme v článku Dárkové poukazy.

Na straně shopu je instalace jednoduchá, stačí, aby byl modul Poukazy nainstalován v modulech pro zpracování objednávky. Pořadí modulu ovlivní, zda se sleva odečte z objednávky před aplikací DPH nebo až po, což je nutné si dobře rozmyslet hlavně u poukazů s fixní slevou s ohledem na výslednou podobu daňových dokladů. Z hlediska účetnictví by měl být modul Poukazy před modulem Daně a poukaz na slevu 1000 Kč pro zákazníka by tedy měl být vytvořen na částku bez 21% DPH, tedy 826,45 Kč.

Nic dalšího nastavovat nemusíte, poukazy se totiž nedají tvořit nijak automaticky, ale pouze manuálně.

poukazy1

Tvorba poukazů je možná v menu Prodej -> Poukazy, kde můžete nadefinovat nový poukaz na slevu, případně editovat či smazat existující. U poukazů máme celou řadu nastavení.

Vlastnosti Poukazů:

  • název – pojmenování poukazu pro vaši informaci
  • kód poukazu – klíčová údaj, tento kód musí zákazník zadat v objednávce, zadávejte jednoduché pro hromadné slevy a komplikované pro adresné
  • typ poukazu – zákazník může získat slevu procentuální nebo pevnou
  • výše slevy – podle typu poukazu, může být i záporná pro přirážku
  • pouze pro registrované – pokud nechceme slevit nepřihlášeným
  • doprava zdarma – kromě slevy na zboží můžeme odpustit i poštovné
  • zboží – pokud zde něco vyberete, sleva se vztáhne pouze na toto zboží
  • kategorie - pokud zde něco vyberete, sleva se vztáhne pouze na zboží z těchto kategorií
  • datum od-do – platnost poukazu
  • počet použití poukazu – kolikrát může být jeden poukaz uplatněn
  • počet použití na zákazníka - kolikrát může být jeden poukaz uplatněn jedním zákazníkem

Poukazy tedy používáme tam, kde chceme dát slevu, která není vázána na konkrétního zákazníka. Můžeme např. vytvořit hromadný poukaz na 10 procentní slevu všem, kteří zadají poukaz s kódem vanoce2013 v rámci bannerové kampaně. Nebo naopak můžeme přidělovat poukazy na jedno použití za velký nákup nebo pozitivní recenzi.

Uplatnění poukazu zákazníkem probíhá na jediném místě – V košíku – pokud máme aktivní modul Poukazy, v samotné objednávce se poukaz uplatnit nedá. V administraci bohužel standardními postupy nelze zjistit, které poukazy již byly použity, případně u kterých objednávek, což poněkud komplikuje odpovědi volajících zákazníků, zda je poukaz ještě platný. Uplatnění poukazu se dá zjistit pouze při otevření konkrétní objednávky, ve které byl použit.

poukazy2

Vhodným použitím poukazů jsou kromě marketingových akcí typu vánoce za polovic hlavně zmiňované poukazy za nákup, pro tyto účely je vhodné pořídit si modul, který se postará o automatické generování a odeslání poukazu zákazníkovi, protože manuální tvorba je už při několika objednávkách denně mimořádně otravná a ruční vkládání kódů zdrojem častých chyb a následné naštvanosti zákazníků.