Každý web má jiné určení, je jinak zaměřen a od toho je také odvozen jeho konverzní cíl. V našem případě se bude jednat o elektronický obchod.
Co jsou to konverze?
Pomocí nástrojů na měření konverzí a cílů můžete sledovat, kudy vedla cesta návštěvníka webu k vytčenému cíli. Přes jaké stránky konkrétně prošel, na co všechno na webu klikl a kam se dostal. Pokud k cíli nedošel, zjistíte, v kterém bodě cestu opustil, a můžete zjistit příčinu. Pro Vás jako majitele e-shopu bude konverzí uživatelova cesta ke koupi produktu a zjištění, jaké navštívil stránky, než prodej uskutečnil.
V problematice konverze nás zajímá především konverzní poměr. Jedná se o ukazatel, který představuje procentuální vyjádření uživatelů, kteří dokončí konverzi, vzhledem k celkovému počtu návštěvníků našeho webu. Na základě tohoto ukazatele můžeme podniknout další kroky k vylepšení našeho konverzního poměru.
Další informací, kterou získáte díky těmto nástrojům je i ověření návratnosti investice do reklamních kampaní atd. Měření návratnosti je základním rozhodovacím kritériem pro váš business a není jej radno brát na lehkou váhu.
Napojení webů na systémy pro práci s konverzemi
U všech těchto systémů je napojení na web realizováno přidáním krátkého kódu do těla Vašeho e-shopu. Na základě umístění tohoto kódu na stránky, jenž chcete sledovat, umožníte firmě, u které jste se rozhodli inzerovat sledovat veškeré informace o procházení jednotlivých návštěvníků Vašeho webu tzv. konverze.
Všechny služby Sklik (Zboží.cz), AdWords (Google Analytics) i Měření konverzí (Heuréka.cz) jsou zdarma.
Konverze u Heuréka.cz
Heureka.cz pro své zákazníky poskytuje službu, kterou nazývá Měření konverzí. Tato služba umožňuje sledování zásadních informací o vaší efektivitě zobrazování na Heurece a umožní podrobně sledovat ROI (návratnost vašich investic) až na úroveň konkrétních sekcí a produktů.
Opět je zde velmi důležité získat kód, ten naleznete v administraci heuréky pod položkou Měření konverzí.
Podobně jako je tomu u Ověřeno zákazníky, je třeba tento kód zkopírovat a vložit jej do administrace vašeho elektronického obchodu (Administrace eshopu -> Systém -> Nastavení -> Vyberte obchod a dejte Editovat). Nyní na všech záložkách úplně dole vidíte pole Heureka 2 - Měření konverzí. Do tohoto pole vložte vyznačený kód a uložte.
Každý uživatel, který bude tuto službu využívat po provedení patřičných úprav, bude moci sledovat veškeré konverze na webu.
V administraci na heuréce může pak vypadat výsledná tabulka například takto
Konverze u Zboží.cz
Stejně jako tomu bylo u předchozí firmy, i Zboží.cz nabízí svým zákazníkům službu, která je velice podobná předchozí. Tato služba s názvem Sklik je mezi uživateli velice oblíbená už proto, že jejím zprostředkovatelem je firma Seznam.cz. Tato služba na základě měření konverzí dává možnost sledovat a vyhodnocovat účinnost reklamy a návratnost investice. Ve statistikách uvidíte, kolik uživatelů u vás nakoupilo, kolik bylo zapotřebí prokliků k získání konverzního návštěvníka nebo jaká je hodnota uskutečněných objednávek. Díky měření hodnoty konverze lze jednoduše sledovat, zda jsou konverzní uživatelé ziskoví.
Nejprve je třeba získat kód jako je tomu u systému výše a tento kód poté zaslat tvůrci vašeho elektronického obchodu
Samotný výstup a získané statistiky z konverzí pak mohou vypadat například takto.
Konverze u Google Analytics
Nejčastěji používanou službou na světě v oblasti měření konverzí je AdWords od firmy Google. Měření konverzí AdWords vám může pomoci, chcete-li se dozvědět, která z vašich klíčových slov zajišťují největší počet prokliků a konverzí, jako jsou například prodeje.
Tento nástroj v AdWords vám ukáže, co se stane, když zákazníci kliknou na vaši reklamu (např. zda si zakoupí váš produkt, volají z mobilního telefonu nebo si stáhnou vaši aplikaci).
Díky těmto informacím také zjistíte, která klíčová slova jsou pro vaše podnikání dobrá, což vám umožní ještě lépe investovat a zvýšit návratnost investic.
Získání kódu pro měření konverzí je zobrazena na obrázku
Po získání tohoto kódu je třeba kontaktovat dodavatele vašeho elektronického obchodu a poslat mu celý kód. Ideálně v textovém souboru a ne přímo jako text emailu, jelikož by mohl dojít pouze částečně nebo vůbec.
Na internetu je velká spousta návodů, jak konverze správným způsobem nastavit a cílem tohoto návodu není naučit vás pracovat s Google Analytics, proto doporučujeme projít návody například na Youtube. Jedná se o relativně složitý a komplexní nástroj, při jehož zvládnutí se posune vaše podnikání o velký kus vpřed.
Výsledné konverze a statistiky z ní můžou nakonec vypadat například takto